Vervolgstappen

Van nabewerking tot en met het uitdelen van de inlogkaartjes

Het fotograferen is klaar. Je wilt ervoor zorgen dat je de foto's zo snel mogelijk online hebt zodat de ouders de foto's kunnen bestellen. Onderstaande stappen kunnen je daarbij helpen.

Synchroniseren van de app

Als eerste is het belangrijk je app te synchroniseren met je account. Vooral als je de telefoon tijdens het fotograferen in de vliegtuigmodus hebt gezet om niet gestoord te worden. Start de app en klik op 'Splitsmomenten synchroniseren'. Dit is een belangrijke stap. Als je deze stap vergeet, kan het systeem de foto's niet splitsen als ze geupload zijn.

Nabewerken van de foto's

Bewerk de foto's na in het programma waar jij fijn mee kunt werken. Denk hierbij bijvoorbeeld ook aan het omzetten naar zwartwit of sepia. Hou bij het bijsnijden van de foto's rekening met de formaten die je aanbiedt. Verhoudingen van 3:2, 4:3 en 1:1 zijn doorgaans geen probleem. Bij andere verhoudingen kan het voorkomen dat we door technische beperkingen niet zonder witranden kunnen leveren en dat van een foto enkel vergrotingen besteld kunnen worden. Als je foto's upload in een 2:1 of 3:1 verhouding, zorg dat je de panoramaformaten hebt aangevinkt in je verkoopprofiel. Heb je zonder de app gefotografeerd, dan kun je tijdens de nabewerking middels een kleurcode aangeven waar eventueel gesplitst moet worden.

Als je je foto's binnen Lightroom of een ander fotobewerkingsprogramma voorziet van een rating (kleurtjes of sterren), wordt deze meegenomen tijdens het uploaden. Bijvoorbeeld: alle portreten zijn 1 ster, ten voeten uit 2 sterren, enz. Je kunt dan in het systeem aangeven dat bijvoorbeeld alle foto's met 1 ster de favoriete foto's zijn. Het is belangrijk dat je dit doet voordat je de foto's gaat splitsen. Hoe het precies werkt lees je hier

Uploaden naar je account

Als je alle foto's klaar hebt, kun je gaan uploaden. Hiervoor zijn diverse opties beschikbaar, maar voor schoolfotografie raden we aan gebruik te maken van de FTP of de lightroomplugin. Als je met de app hebt gefotografeerd, vergeet dan niet de foto van de QR-code mee te uploaden, die heb je namelijk nodig voor het splitsen. Let op dat je tijdens het exporteren van je foto's aan hebt staan dat de exif gegevens meegenomen worden. Deze zijn nodig om de foto's binnen je account op een goede manier te splitsen. Wacht tot alle foto's geupload en verwerkt zijn voordat je verder gaat. De bestanden moeten eerst in ons systeem verwerkt worden, bij grote aantallen kan dit even duren. Lees hier een uitgebreide uitleg van de upload-mogelijkheden.

Splitsen en sorteren

Als je naar mappenbeheer gaat staan alle foto's nu in een map binnen je account. Koppel nu als eerste het goede verkoopprofiel aan deze map. Indien je met een kortingsperiode werkt, kun je na een bepaalde tijd het ene verkoopprofiel automatisch over laten gaan in het andere.

Als je de foto's hebt voorzien van een rating, kun je daarna je favorieten aangeven. Daarna ga je de foto's splitsen. Zijn er foto's in verkeerde mappen terecht gekomen, dan heb je daarna de mogelijkheid om de foto's te sorteren en foto's in de goede mappen te zetten. Als je vooraf een mappenstructuur hebt aangemaakt kun je nu ook goed zien of er nog lege mappen zijn, waar wel wat in hoort te staan.

Wachtwoorden genereren

Nu alle foto's in aparte mappen staan per kind is het tijd om wachtwoorden te genereren. Ook dit is eenvoudig en met een druk op de knop te realiseren via het tabblad 'schoolfoto's' en vervolgens de knop 'Genereer'. Klik hier voor een uitgebreide uitleg over het aanmaken van wachtwoorden.

Inlogkaartjes aanmaken en bestellen

Je bent nu klaar om de inlogkaartjes te gaan aanmaken en bestellen. Als het goed is heb je hier reeds een ontwerp voor klaarstaan. Controleer de inlogkaartjes goed voordat je ze definitief gaat bestellen. Je kunt ze zelf afdrukken, maar ze ook tegen kostprijs door Oypo laten drukken. Tip: heb je alleen een ontwerp gemaakt voor de voorkant? Het is ook mogelijk om de achterkant zelf te ontwerpen. Dit kan nog niet in het systeem, neem hiervoor contact met ons op via support@oypo.nl.

Inlogkaartjes uitdelen

Probeer de kaartjes als het kan, zelf af te leveren op school. Dit is weer even een contactmoment. Vraag de school in hun nieuwsbrief aandacht te besteden aan het feit dat de inlogkaartjes zijn uitgedeeld, daarmee voorkom je dat de kaartjes wekenlang onderin de tas blijven zitten. Je zou ook zelf een kort tekstje met wat uitleg aan kunnen leveren voor in de nieuwsbrief zodat de school er zo min mogelijk werk mee heeft. Vraag of de school na een maand nog eens een reminder wil plaatsen in de nieuwsbrief. En eventueel kun je er zelf voor kiezen om na twee maanden herinneringskaartjes te maken van de mappen waarin nog geen bestelling is geplaatst en die weer uit te laten delen op school.

TIP!

Test altijd een keer of alles werkt en alles goed staat voordat je de inlogkaartjes op school aflevert.