Verkooptips

Vraag feedback

Houd na het afleveren van de inlogkaartjes altijd contact met de school. Vraag wat er goed was en wat verbeterpunten zijn. Probeer desnoods vast een afspraak te plannen voor het volgende schooljaar.

Groepsfoto's

Het kan goed zijn een ander verkoopprofiel aan je groepsfoto's te koppelen. Wil je deze bijvoorbeeld alleen maar als afdruk aanbieden om zo te voorkomen dat een iemand de foto koopt als download en doorstuurt naar de rest? Dat kan. Ook kun je ervoor kiezen aan een groepsfoto een andere prijs te hangen.

Uitdeelmoment inlogkaartjes

Denk er goed over na wanneer je wilt dat de inlogkaartjes uitgedeeld worden. Uit ervaring weten we dat een vrijdag, of een dag voor de vakantie geen goed moment is. In het weekend en in de vakantie zijn ouders niet bezig met school en hebben ze het vaak druk met andere zaken.

Ga slim om met je inlogkaartje

Om ervoor te zorgen dat ouders snel gaan bestellen kun je op je inlogkaartje een aanbieding voor bijvoorbeeld de eerste twee weken communiceren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan korting op de verzendkosten. Gebruik ook de achterkant van je inlogkaartje om reclame te maken voor jezelf. Probeer de kaartjes zo snel mogelijk uit te delen. Hoe korter na het fotograferen hoe beter.

Herinneringskaartjes

Laat na twee maanden herinneringskaartjes drukken van de mappen waaruit nog geen bestelling is gedaan. Onze ervaring is dat daar vaak nog aardig wat bestellingen uit voortkomen.

Prijsbepaling

Het is altijd lastig om je prijzen te bepalen; helemaal als het om nieuwe scholen gaat. Probeer te achterhalen wat de ouders gewend zijn en informeer in je omgeving wat gangbaar is, maar bepaal ook voor jezelf wat jouw eigen waarde is.

Feestacties

Maak op je website of via de inlogkaartjes voor leuke aanbiedingen. Bijvoorbeeld tijdens de feestdagen of vader- en moederdag. Maar ook het einde van het schooljaar is populair, bijvoorbeeld een leuke mok voor de meester of juf met een groepsfoto van haar klas erop.

Kortingen

Korting geven is goed, maar wees hier wel voorzichtig mee. Met korting moet de prijs die je voor een foto krijgt niet later liggen dan het minimum wat je ervoor wilt hebben. Als je verkeerd omgaat met kortingen kun je jezelf tekort doen.

Voordeelsets

Zorg er altijd voor dat het duurder is om losse foto's te bestellen, dan wanneer mensen gaan voor een voordeelset. Het heet immers niet voor niets een voordeelset. Stel ook deze sets slim samen.

Verzendkosten

Stel je verkoopprijs net iets duurder in dan normaal en zet de verzendkosten op rekening van de fotograaf. Klanten vinden het altijd fijn als ze geen verzendkosten hoeven te betalen.

Wees uniek

Maak meerdere unieke foto's. De klant zal dan niet meer een foto bestellen, zoals vaak bij schoolfotografie, maar meerdere foto's omdat ze allemaal zo leuk zijn.

Productvoorbeelden

Veel mensen vinden het fijn om producten eerst te zien voor ze ze bestellen. Laat daarom op de school een aantal producten zien zoals bijvoorbeeld een mooie canvas, mok, muismat, broodtrommel, sleutelhanger, enz.