Vervolgstappen

Selecteren, selecteren en nog eens selecteren

Het fotograferen is klaar. Je wilt ervoor zorgen dat je de foto's zo snel mogelijk online hebt. Nu zijn de bezoekers of deelnemers van een evenement nog enthousiast en daarmee sneller geneigd te bestellen. Onderstaande stappen kunnen je helpen je foto's snel op de juiste plaats te krijgen.

Synchroniseren van de app

Heb je gewerkt met de app? Dan is het allereerst belangrijk de app te synchroniseren. Start de app en ga naar 'fotograferen'. Klik een school open en klik daarna op de naam van een kind. Onderin het scherm zie je nu een rood icoontje verschijnen, dat is het sync-icoon. Zodra deze weg is, is de app gesynchroniseerd met je account.

Nabewerken van de foto's

Bewerk de foto's na in het programma waar jij fijn mee kunt werken. Denk hierbij bijvoorbeeld ook aan het omzetten naar zwartwit of sepia. Hou bij het bijsnijden van de foto's rekening met de formaten die je aanbiedt. Verhoudingen van 3:2, 4:3 en 1:1 zijn doorgaans geen probleem. Bij andere verhoudingen kan het voorkomen dat we door technische beperkingen niet zonder witranden kunnen leveren en dat van een foto enkel vergrotingen besteld kunnen worden. Als je foto's upload in een 2:1 of 3:1 verhouding, zorg dat je de panoramaformaten hebt aangevinkt in je verkoopprofiel. Heb je zonder de app gefotografeerd, dan kun je tijdens de nabewerking middels een kleurcode aangeven waar eventueel gesplitst moet worden. Bijvoorbeeld als je tussen de verschillende rubrieken door een scorebord hebt gefotografeerd om de splitsing aan te geven.

Als je je foto's binnen Lightroom of een ander fotobewerkingsprogramma voorziet van een rating (kleurtjes of sterren), wordt deze meegenomen tijdens het uploaden. Bijvoorbeeld: alle portreten zijn 1 ster, ten voeten uit 2 sterren, enz. Je kunt dan in het systeem aangeven dat bijvoorbeeld alle foto's met 1 ster de favoriete foto's zijn. Het is belangrijk dat je dit doet voordat je de foto's gaat splitsen. Hoe het precies werkt lees je hier

Selecteer streng

Het klinkt misschien gek, maar om veel te verkopen zal je ook veel beelden moeten weggooien. Door streng te selecteren en alleen echt mooie beelden te laten zien, blijft de kijker geboeid en actief zoeken of hij of zij zelf misschien ook op zo'n mooie foto staat. Een map met duizenden foto's is geen doorkomen aan voor een bezoeker. Je kunt er ook voor kiezen om verschillende mappen aan te maken. Dat helpt de bezoeker al met het vinden van zijn of haar foto's.

Uploaden naar je account

Als je alle foto's klaar hebt, kun je gaan uploaden. Hiervoor zijn diverse opties beschikbaar, maar voor schoolfotografie raden we aan gebruik te maken van de FTP of de lightroomplugin. Als je met de app hebt gefotografeerd, vergeet dan niet de foto van de QR-code mee te uploaden, die heb je namelijk nodig voor het splitsen. Let op dat je tijdens het exporteren van je foto's aan hebt staan dat de exif gegevens meegenomen worden. Deze zijn nodig om de foto's binnen je account op een goede manier te splitsen. Wacht tot alle foto's geupload en verwerkt zijn voordat je verder gaat. De bestanden moeten eerst in ons systeem verwerkt worden, bij grote aantallen kan dit even duren. Lees hier een uitgebreide uitleg van de upload-mogelijkheden.

Verkoopprofiel koppelen

Als je naar mappenbeheer gaat, staan alle foto's in een map binnen je account. Koppel nu als eerste het goede verkoopprofiel aan deze map. Indien je met een kortingsperiode werkt, kun je na een bepaalde tijd het ene verkoopprofiel automatisch over laten gaan in het andere. Heb je met de app gewerkt, dan kun je daarna de foto's gaan splitsen. Zijn er foto's in verkeerde mappen terechtgekomen, dan heb je daarna de mogelijkheid om de foto's te sorteren en foto's in de goede mappen te zetten. Als je vooraf een mappenstructuur hebt aangemaakt, kun je nu ook goed zien of er nog lege mappen zijn waar wel wat in hoort te staan.

Verkoopprofiel koppelen

Nu is het natuurlijk belangrijk dat je foto's zichtbaar zijn. In het geval van sport- en eventfotografie zijn de mappen vaak openbaar toegankelijk. Als je op je website voor dit event een aparte pagina wilt maken, dan kun je die nu aanmaken in de web integratie. Je kunt ook een directe link naar de map delen via bijvoorbeeld social media of een mailing.

TIP!

Test altijd een keer of alles werkt en alles goed staat voordat je promotie gaat maken dat de foto's online staan