Verkooptips

Wees vindbaar

Het allerbelangrijkste is dat mensen weten hoe ze bij je kunnen vinden. Wees zichtbaar! Op het event middels flyers en eventueel reclame op je kleding. Deel kaartjes uit. Maar ook online via social media: deel mooie beelden en de link naar de pagina waar je het beeld kunt bestellen. Ga goed na waar de doelgroep zich bevindt en zorg dat je daar zichtbaar bent.

Naamsbekendheid

Begeef jij je veel in een bepaalde discipline qua fotografie, bijvoorbeeld de paardensport, werk dan aan je naamsbekendheid. Zorg dat je actief aanwezig bent op de evenementen, praat met deelnemers, organisaties, liefhebbers, zorg dat ze je naam weten. Het moet eigenlijk zo zijn dat als men op zoek is naar een foto, ze direct aan jou denken en bij je op de site gaan kijken of jij op het desbetreffende evenement foto's hebt gemaakt.

Plaats goede foto's

Zorg ervoor dat je de foto's die je plaatst ter promotie niet alleen mooi, maar ook representatief zijn voor de beelden die je hebt gemaakt. Ook de foto's die je verkoopt, moeten goed zijn. Als mensen door slechte foto's heen moeten scrollen, haken ze sneller af.

Ga slim om met kortingen

Om ervoor te zorgen dat mensen snel gaan bestellen, kun je een aanbieding communiceren voor bijvoorbeeld de eerste twee weken nadat de foto's live staan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan korting op of gratis verzendkosten, of extra korting op je foto's of downloads.

Zet social media in

Social media zijn niet meer weg te denken in een goede marketingstrategie. Het is slim om een link naar je bestelmodule te delen. Heb je foto's waarop grote groepen mensen staan, dan kun je deze ook online plaatsen met daarbij de melding 'tag de mensen die je herkent op deze foto'. Op deze manier vergroot je je bereik.

Prijsbepaling

Het is altijd lastig om je prijzen te bepalen; helemaal als het om een voor jou nieuwe doelgroep gaat. Probeer te achterhalen wat de mensen gewend zijn en informeer in je omgeving naar wat gangbaar is, maar bepaal ook voor jezelf wat jouw eigen waarde is.

Kortingen

Korting geven is goed, maar wees hier wel voorzichtig mee. Met korting moet de prijs die je voor een foto krijgt niet lager liggen dan het minimum wat je ervoor wilt hebben. Als je verkeerd omgaat met kortingen kun je jezelf tekort doen.

Voordeelsets

Zorg er altijd voor dat het duurder is om losse foto's te bestellen dan wanneer mensen kiezen voor een voordeelset. Het heet immers niet voor niets een voordeelset. Stel ook deze sets slim samen.

Verzendkosten

Stel je verkoopprijs net iets duurder in dan normaal en zet de verzendkosten op rekening van de fotograaf. Klanten vinden het altijd fijn als ze geen verzendkosten hoeven te betalen.

Wees uniek

Maak meerdere unieke foto's. Als je een sporter of deelnemer op verschillende manieren op de foto hebt gezet, is de kans groter dat ze meerdere foto's bestellen. Wissel close up af met foto's met wat meer omgeving erbij.